o trzeba szukać swojego miejsca zawodowego. No cóż, w takich czasach przyszło nam żyć. I jak tutaj nie zgodzić się ze stwierdzeniem Hipolita Taine'a, dziewiętnastowiecznego filozofa francuskiego, który przekonywał sobie współczesnych, że jednym z trzech podstawowych czynników determinujących ludzkie życie jest moment dziejowy, w którym egzystuje dana jednostka.
Wróćmy jednak do zasadniczego tematu niniejszego artykułu, bo nieco odbiegliśmy od tematu, a wszak mamy skoncentrować się na szkoleniach, i to nie tylko tych z zakresu bhp. Nawiasem mówiąc, szkolenia bhp odbywają obowiązkowo wszyscy zatrudnieni, bo takie są przepisy, a z tymi, jak powszechnie wiadomo, nie należy dyskutować. Nic to zresztą nie da. Na rynku funkcjonuje stosunkowo dużo firm, które świadczą usługi w zakresie prowadzenia szkoleń, więc każdy, kto tylko chciałby zyskać dodatkowe kompetencje, ma na to realne szanse. W razie potrzeby można nawet znaleźć symulator dachowania i na takim sprzęcie poćwiczyć. Takie doświadczenie na pewno da nam dużo. Wszak nigdy nie wiadomo, co i kiedy może się nam przytrafić, bo życie nieustannie nas zaskakuje.
Dachowanie jest niebezpieczne nawet gdy jesteśmy
Szkolenia BHP są częścią przygotowania do rzeczywistych wydarzeń. Większość ludzi uważa je za zbędne, niepotrzebne. Zupełnie mylnie. Szkolenie z BHP może przybrać np. formę przygotowania do zachowania podczas jazdy samochodowej. Symulator dachowania może nam uzmysłowić jak potwornie niebezpieczne jest samo dachowanie. W kontrolowanych warunkach poznajemy co dzieje się z ciałem ludzkim podczas takiego niebezpiecznego zdarzenia.
Gdy jedziemy samochodem i nigdy nie doświadczyliśmy kolizji, możemy mieć przeświadczenie o swoim bezpieczeństwie w samochodzie. Stalowa puszka ochrania nas i nic nam nie grozi. Nie da się być bardziej w błędzie. Podczas dachowania, mimo, że faktycznie samochód może wytrzymać i fizycznie nie poddać się, jesteśmy narażeni na ogromne przeciążenia. Nasze ciało nie jest przystosowane do takiej traumy. Wiele osób nie przeżywa takiej wypadku, mimo, że samochód nie wyglądał najgorzej. Dochodzi do wszelakich złamań, skręceń. Dachowanie jest niebezpieczne nawet gdy jesteśmy zapięci pasami. Nie muszę chyba opowiadać co się dzieje z człowiekiem, który dachuje i nie jest przypięty.
Jeśli jesteśmy świadomi zagrożeń jakie czekają na nas każdego dnia, lepiej zachowujemy się na drodze. Jeździmy ostrożniej i z większą uwagą. Dlatego takie szkolenie powinien przejść każdy, kto czuje się na drodze bezpiecznie i jeździ zbyt szybko.
Są prowadzone różne szkolenia na przykład
Choć wypadki drogowe nie są czymś z czym przeciętny kierowca spotyka się dość często, to jednakże są one bardzo potencjalnym niebezpieczeństwem. I to, że masz zdane prawo jazdy choćby i z najlepszym wynikiem i choć przynajmniej w teorii znasz zasady bhp za kółkiem i na drodze to nie znaczy to, że w wypadku takiej krytycznej sytuacji zachowasz się odpowiednio, i że będziesz w stanie w odpowiedni sposób zachować się podczas wypadku drogowego. Ale co tu się dziwić? Ciężko jest zdobyć takie doświadczenie w bezpieczny sposób na drodze. No bo raczej nikt nie będzie specjalnie doprowadzał do wypadku samochodowego aby zdobyć doświadczenie w takiej sytuacji. Całe szczęście nie musisz się aż tak poświęcać. Są prowadzone różne szkolenia na przykład jak zachować się podczas wpadnięcia w poślizg na drodze, co robić podczas stłuczki czy bardziej poważnego wypadku na drodze. Symulator dachowania jest też częstą ofertą spotykaną na takich szkoleniach. Takie doświadczenia i zdobyte umiejętności są ogromnie przydatne i dodają ogromnej pewności we własne umiejętności (które oby nigdy nie okazały się potrzebne), co sprawia, że czujesz się bardziej bezpieczny na drodze. Oczywiście nie pozwala to na takie zachowanie, że ,,A ja to już potrafię zachować się bezpiecznie w każdej sytuacji, więc nawet jak będę jechał 300 km/h to się jakoś wyratuję". Nie o taką pewność siebie mi tu chodzi. Zresztą, zapewne zdajesz sobie również z tego sprawę oraz dobrze wiesz, jak bardzo taki kurs może Ci się przydać.
Niebezpiecznie ale nie na drodze.
Jeśli chodzi o edukowanie kierowców, to uważam, że nigdy nie powinniśmy odpuszczać. Sam jestem kierowcą od wielu lat i w ciągu miesiąca pokonuję olbrzymie odległości. Widokiem, który często rzuca mi się w oczy, to bardzo nieuważne zachowania osób, które prowadzą auta. Nadmierna prędkość, to oczywiście jeden z problemów, który można wytknąć palcem użytkownikom naszych dróg. Jeśli zaś chodzi o bhp to uważam za najbardziej winnych pieszych i rowerzystów, którzy wychodzą z założenia, że jeśli oni widzą, to widzi każdy. Kilkukrotnie miałem sytuację, że podczas wyprzedzania na wydawałoby się pustej drodze, nagle pojawiała się sylwetka człowieka na rowerze. Albo sylwetka idącego poboczem pieszego. W końcu do chodzenia nie są im potrzebne szkolenia. Podkreślam bardzo często w rozmowie z przyjaciółmi, że powinny odbywać się regularne szkolenia z bhp na drogach. Uważam też, że kierowcy powinni poddawać się różnym próbom. Spróbować na przykład jak wygląda sytuacja kiedy poznamy symulator dachowania. Wtedy mamy zdecydowanie większą szansę na odpowiednie i odpowiedzialne zachowanie w przypadku nieszczęśliwego wypadku. Jak mówi przysłowie "nauki nigdy za wiele". Tylko z takiego założenia wychodząc jesteśmy w stanie odnajdywać się na drogach, na których ruch jest coraz większy. Chęć rozwoju nawet w codziennych czynnościach to przecież nie wstyd.
Symulatory
Biorąc udział w szkoleniach na różnego typu symulatorach — szlifujemy swoje doświadczenie i wyrabiamy refleks. Wszystkie teoretyczne zagrywki typu prelekcje bhp, opowiadania, filmy, to jedynie liźnięcie tematu. Jak się nie przewrócisz, to się nie nauczysz — jak mówi stare góralskie przysłowie. Symulator wprawdzie nie odzwierciedli nam wszystkich wrażeń, jakie doznamy w trakcie rzeczywistego zdarzenia, ale pozwoli nam, choć w przybliżeniu je przeżyć. Symulator dachowania na przykład to urządzenie, które właściwie przygotuje nas do sytuacji, jaka może mieć miejsce. Dowiemy się, jak zachowa się nasze ciało w czasie dachowania i co może nam wówczas grozić.
Najlepiej oczywiście nie uczestniczyć w wypadkach samochodowych. Wiemy jednak, że nie jest to do przewidzenia. Musimy więc zachowywać szczególną ostrożność. Będąc kierowcą przestrzegajmy przepisów drogowych, dbajmy o sprawność naszego pojazdu i sprawdzajmy jakość nawierzchni. Bądźmy czujni i nie dajmy się zaskoczyć nieobliczalnym piratom drogowym. Zachowujmy się odpowiednio do warunków atmosferycznych. Nie dotyczy to jedynie używania odpowiednich opon, ale dostosowania prędkości do panujących akurat warunków pogodowych. W razie możliwości uczmy się wychodzić z poślizgów i starajmy się nie dopuścić do nich na drodze. Uważajmy na siebie i innych.